Jóga a mindennapi életben - A rendszer

Miért fontosak a gerincgyakorlatok a jógában?

A "Jóga a mindennapi életben" órákon sokat foglalkoztunk a gerinccel. Ez általában is jellemző a jógára, hogy nagy fontosságot tulajdonít a gerincgyakorlatoknak. Az alábbiakban röviden leírjuk, hogy ez miért fontos -- természetesen sok szempont van és mindenkinek valamelyest más az élethelyzete, de néhány alapinformációt érdemes tudni, illetve átismételni a gerincünk egészsége érdekében.

A gerincünket legegyszerűbben úgy képzelhetjük el, mint egy erős, rugalmas csövet, amely a koponyától kezdve függőlegesen végighúzódik a törzsben, a háti tájékon. Ebben a csőben haladnak azok a "vezetékek" (idegek), amelyek az agyat a test különböző szerveivel -- a törzsben lévő belső szervekkel és a végtagokkal -- kötik össze. A gerinc rugalmas csövének az oldalán lyukak találhatók. Az idegek az agyból függőlegesen haladnak egy ilyen "kilépési pontig", onnét továbbhaladnak (többé-kevésbé vízszintesen) az adott szervhez. Az idegek két nagy csoportra oszthatók: mozgató és érzőidegekre. A mozgató idegek az agy "parancsait" közvetítik a testi szerveknek, az érzőidegek a szervekből származó információkat, érzeteket továbbítják az agyba.

Ha ez a rendszer többé-kevésbé károsodik, akkor az előbb említett mozgató és érző funkciók károsodnak. Ennek extrém és nagyon súlyos esete, ha valaki a nyakát szegi és megszakad a gerincvelő. Ilyenkor a test teljesen lebénul és érzéketlenné válik. Ez szerencsére igen ritkán történik meg, de enyhébb gerinc problémák szinte minden ember életében előfordulnak, a modern, természetellenes életmód és étkezés miatt. Nagyon gyakran az idegeknek a gerincből való kilépési pontjánál történik károsodás, például egy meszesedés nyomja az ideget. Ilyenkor gyakran nem azon a ponton érzünk fájdalmat, ahol a gond van -- tehát a gerincben --, hanem például, ha a kéz mozgatóidegei érintettek, akkor csökken a kéz ereje, vagy remeg a kéz, mozgáskorlátozottság keletkezik. Ha a kéz érzőidegei érintettek, akkor a kézben -- mondjuk az ujjakban -- érzünk fájdalmat, vagy zsibbadást. De, ha a belső szervek beidegzése érintett, akkor a belső szerveinkben is érezhetünk fájdalmat, pedig az adott szerv vizsgálata semmilyen betegséget nem mutat ki, vagy -- súlyosabb esetben -- akár vizelet- és széklettartási problémák keletkezhetnek.

A gerinc valójában nem egy egyszerű rugalmas cső, hanem egy nagyon bonyolult felépítésű, élő rendszer, csontokból, porcokból, inakból, izmokból, erekből, idegekből, mirigyekből áll. Ez a szerkezet olyan tökéletesen van felépítve, hogy ha természetes életmódot élünk és egészségesen táplálkozunk, akkor "az embei kor legvégső határáig" nem lesz gondunk a gerincünkkel. De ezek a feltételek a modern világban csak igen ritkán állnak fenn, ezért előbb-utóbb gerincproblémáink keletkeznek. Mivel a gerincből indulnak ki és érkeznek be a testet beidegző összes idegek (kevés kivétellel), ezért a gerinc károsodása szinte BÁRMILYEN szervben képes problémát, működési zavart, furcsa érzeteket, látszólagos fájdalmat eredményezni.

Hogy csak egy példát említsek: az ülő életmód, a monitor nézés következtében elmerevedik a nyakunk és néhány év, évtized alatt megváltozik a gerinc fiziológiás nyaki görbülete, meszesedés alakul ki a nyaknál. Mivel a kart beigegző érző- és mozgatóidegek a gerinc nyaki szakaszán lépnek ki, ez a fajta károsodás például kézzsibbadást, kézremegést, kéz erőtlenséget tud okozni. És ilyenkor valójában nem a kezünk beteg, hanem a gerincünk!

A jógagyakorlatok rendszeres végzésével ellensúlyozzuk a modern életmód káros hatásait a gerincünkre és ha a táplálkozásunk is megfelelő, akkor hosszú ideig egészséges lehet a gerincünk.

A "Jóga a mindennapi életben" könyben utolsó fejezete hatásaik szerint csoportosítja a gyakorlatokat, itt megtalálhatóak kigyűjtve a gerinc nyújtó- csavaró- erősítő- és lazító gyakorlatok.

end gerincgyakorlatok

Jó gyakorlást, jó egészséget kívánunk!
 

Pin It

Jóga a mindennapi életben © 1998-2020 Minden jog fenntartva.